Veerdienst voor illegalen kost 16,5 miljoen euro

De inzet van Belgische marineschepen in het kader van de operatie ‘Sophia’ kostte de belastingbetaler reeds 16,5 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van het departement Landsverdediging, waar ik de hand op kon leggen.

Tussen mei 2015 en december 2016 voerde de Belgische zeemacht drie operaties uit in de Middellandse Zee. In het kader daarvan brachten de marineschepen Godetia, Leopold I en Louise-Marie in totaal 2047 illegale immigranten naar het Europese vasteland. Deze operatie is een slag in het gezicht van de Vlaamse belastingbetaler die – in tijden van crisis en besparingen – moet vaststellen dat hij niet alleen de factuur voor de opvang van asielzoekers mag betalen, maar nu ook nog eens mag opdraaien voor de organisatie van de illegale instroom.

Daarenboven is duidelijk geworden dat operatie ‘Sophia’, bedoeld om de mensenhandel een halt toe te roepen, precies het omgekeerde bewerkstelligt. Gewetenloze mensensmokkelaars sturen immers steeds meer mensen in steeds gammeler vaartuigen op zee in de wetenschap dat Europese schepen voor hen de veerdienst organiseren. Niet zonder reden plaatste Fabrice Leggeri, directeur van het Europese grensagentschap Frontex, deze week in een interview met de Duitse krant ‘Die Welt’ grote vraagtekens bij de operaties van Europese schepen in de Middellandse Zee.

Hoe men het ook draait of keert: operatie ‘Sophia’ heeft niet geleid tot een daling van de illegale immigratie op de zogenaamde Libiëroute. Van het terugdringen van het aantal dodelijke slachtoffers is gezien de toegenomen trafiek geen sprake, wel integendeel. Een slag tegen de georganiseerde mensensmokkel was de operatie al evenmin – tenzij een slag in het water. Geconfronteerd met deze feiten, roept het Vlaams Belang de Belgische regering dan ook op haar deelname aan ‘Sophia’ stop te zetten.

Mensenlevens redden is één zaak. De illegale immigratie faciliteren en zichzelf daarbij degraderen tot pr-agent van gewetenloze mensensmokkelaars is wat anders. Wie het zakenmodel van de geraffineerde mensenhandel wil kraken, kan niet anders dan eindelijk het signaal de wereld insturen dat wie op een bootje stapt in Libië geen automatisch toegangsticket tot Europa koopt.