In een antwoord op een schriftelijke vraag van fractievoorzitter in de Kamer Barbara Pas (Vlaams Belang) geeft eerste minister Alexander De Croo (Open Vld) alle details over de kosten van de “1 ploeg van 11 miljoen”-campagne. Eind november kwam de federale regering naar buiten met haar belgicistische “1 ploeg van 11 miljoen”-campagne. “Het was een wel heel merkwaardige oproep tot samenhang”, aldus Pas. “Zeker omdat ze uitging van een regeringsploeg die zelf nauwelijks enige samenhang vertoont.” Maar het Vlaams Belang ergerde zich vooral aan de schaamteloze wijze waarop, bij afwezigheid van de Rode Duivels, werd misbruik gemaakt van duizenden coronadoden om een kunstmatig gevoel voor een al even kunstmatig land op te wekken.
“Men had het geld voor deze campagne veel beter kunnen besteden aan de strijd tegen het coronavirus zelf”
Barbara Pas vroeg zich af hoeveel geld aan deze grootschalige campagne was opgegaan en vroeg daarover de nodige informatie op bij eerste minister De Croo. “Op 11 januari formuleerde hij een antwoord, zodat we nu weten dat er aan deze zinloze campagne, btw inbegrepen, een bedrag van 3.070.254,94 euro werd weggesmeten.” De productie van de campagne kostte in totaal 2.541.000 euro. Zo ging er 1.330.806,40 euro op aan TV-spotjes, 614.598,04 euro aan radiospotjes in het Nederlands en in het Frans, 10.989,22 euro aan andere radiospotjes, 180.598,04 euro aan 2m²-affiches, 163.652,50 euro aan sociale media en 133.402,50 aan de 1 pagina-affiches in de bekendste kranten.
“Hoewel de campagne een grandioze flop was, getuige daarvan het feit dat omzeggens niemand gevolg gaf aan de vraag om zo’n krantenaffiche voor het raam te hangen, blijkt er zelfs een impact-studie aan te zijn voorafgegaan”, aldus nog Pas. “Deze studie heeft de belastingbetaler 72.600 euro gekost.” Het Vlaams Belang wijst erop dat dit bedrag nog beduidend lager ligt dan de prijs die de federale regering veil had voor het bedenken van het logo met de drie streepjes. Dat kostte ons allen het verbluffende bedrag van 172.304,94 euro.