Het Vlaams Belang lanceert dit najaar een solidariteitscampagne: ‘Een hart voor onze mensen’. “De komende weken wordt over heel Vlaanderen een grootscheepse soepverkoop georganiseerd”, zegt voorzitter Tom Van Grieken. “De opbrengst wordt integraal geschonken aan het goede doel”. Van Grieken gaf op dinsdagochtend op de markt in Ninove, samen met fractieleider in de Kamer Barbara Pas (Vlaams Belang) het startschot van de campagne waarvan Vlaams Parlementslid Guy D’haeseleer het gezicht zal worden. Inhoudelijk stelde de partij er voor om zo snel mogelijk werk te maken van de btw-verlaging op energie.
Eén op tien Vlamingen leeft met een inkomen onder de Europese armoedegrens. “Dit komt neer op maar liefst 610.000 Vlamingen in armoede, een beschamend cijfer voor een welvarende regio als Vlaanderen”, aldus Van Grieken. “Onverwachte gebeurtenissen die iedereen kunnen overkomen, zoals jobverlies of een arbeidsongeval, leiden niet zelden tot hardnekkige armoede. Onze partij pleit voor een beleid op maat van onze mensen, om iedereen die heeft meegewerkt aan een welvarend Vlaanderen een menswaardig bestaan te garanderen.”
Ook door de stijgende energiefactuur worden meer en meer gezinnen deze winter in de energiearmoede geduwd. In een maand tijd steeg de jaarfactuur voor gas gemiddeld met 750 euro en die voor elektriciteit met 230 euro. “Dit is onaanvaardbaar. Het Vlaams Belang wil daarom al langer dan vandaag een verlaging van het btw-tarief van 21% naar 6%”, luidde het nog in het kader van de solidariteitscampagne.
Nieuwe solidariteitscampagne: “We wachten niet op de Wetstraat, maar gaan mensen zelf helpen – in de Dorpstraat“
“Echte armoede blijft in Vlaanderen vaak verborgen”, vulde Pas aan. “Een politiek die armoede echt wil bestrijden, moet niet alleen mensen uit de armoede halen, maar moet er ook voor zorgen dat de vele bestaansonzekeren, zoals bijvoorbeeld de ouderen, de langdurig zieken en de werklozen, niet in armoede vervallen.”
“Het Vlaams Belang zal de komende drie weken met de parlementsleden en honderden vrijwilligers meer dan zestig markten bezoeken”, besloot D’haeseleer. “Voor de prijs van twee euro krijgen de marktgangers een tas soep met bijhorende button. De inkomsten hiervan gaan naar vzw Huizen van Vlaamse Solidariteit. Met deze campagne zetten we onze sociale boodschap om in daden. We wachten niet op de Wetstraat, maar gaan mensen zelf helpen – in de Dorpstraat!“