Het aantal illegalen dat betrapt wordt op onze snelwegparkings is de afgelopen vijf jaar zowat verviervoudigd. In hun poging in vrachtwagens te sluipen, gaan ze ook steeds agressiever te werk. Dat blijkt alvast uit cijfers die ik opvroeg bij Binnenlandse Zaken.
“Stop niet in België”. Zo luidde het advies van de Nederlandse sectorfederatie Transport en Logistiek aan vrachtwagenbestuurders enkele maanden terug. Reden: het toenemend aantal chauffeurs dat aangevallen wordt door illegalen die proberen om in hun vrachtwagens te klauteren. Vooral de E40-as blijft een geprivilegieerde pleisterplek voor transitmigranten.
Zo blijkt uit cijfers ik opvroeg dat het aantal inbreuken op illegaal verblijf op de snelwegparkings op amper vijf jaar tijd is verviervoudigd van 173 tot 650.
Tegelijk verdubbelde het aantal beschadigingen aan voertuigen, is diefstal de meest voorkomende inbreuk en steeg het aantal feiten van fysieke agressie. Volgens de transportfederatie zit de angst er zo diep in dat truckers ‘s nachts hun cabine vaak niet meer uit durven voor een sanitaire stop.
De cijfers bewijzen dat naast de controleacties, ook het uitwijzingsbeleid een versnelling hoger moet schakelen. Iemand die opgepakt wordt en illegaal in het land verblijft moet ook effectief worden uitgewezen. Vandaag blijven meer dan 80 procent van de bevelen om het land te verlaten zonder gevolg, waardoor men het signaal de wereld instuurt dat men in dit land geen opsluiting of repatriëring hoeft te vrezen. Daardoor blijven de incidenten zich opstapelen. De angst moet opnieuw van kamp veranderen. Niet de truckers maar de criminelen moeten schrik hebben.