Brusselse Spoorwegpolitie zwaar onderbemand en eentalig Frans.
De Brusselse Spoorwegpolitie heeft een stakingsaanzegging ingediend om te protesteren tegen de onderbemanning van hun dienst. Toen in 2012 een opzichter van de Brusselse vervoersmaatschappij werd doodgestoken beloofde toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Milquet een personeelskader van 358 agenten voor de Brusselse Spoorwegpolitie. Zes jaar later voorziet dat kader in amper 110 agenten. En van die 110 zijn er slechts 70 effectief aangeworven. De Brusselse Spoorwegpolitie moet het dus maar zien te rooien met amper 68% van het effectief.
Nochtans is het diezelfde Brusselse Spoorwegpolitie die nu ook geconfronteerd wordt met de toevloed aan illegalen in de metrostations en het Brusselse Noordstation. Brussels Vlaams Belang fractievoorzitter Dominiek Lootens: “Wanneer het vanuit hoofdstedelijke hoek klinkt dat de federale regering (in casu Jambon en Francken) haar verantwoordelijkheid niet opneemt, kunnen we enkel maar vaststellen dat die kritiek zeer terecht is. Wanneer het vanuit federale hoek klinkt dat Brussel welgeteld nul euro kan krijgen om de problemen in en rond het Noordstation op te lossen, dient bevoegd minister Jambon eerst zélf zijn verantwoordelijkheid op te nemen en ervoor te zorgen dat de Brusselse Spoorwegpolitie tenminste het nodige personeel krijgt om de problemen ook effectief te kunnen aanpakken.”
Maar ook op andere vlakken blijft de minister Van Binnenlandse zaken schromelijk in gebreke. Zo beschikt de Spoorwegpolitie niet eens over een lokaal in het Noordstation, noch in het Zuidstation. Ze moeten gebruik maken van een post elders in de hoofdstad, maar daar kunnen ze niet eens gebruik maken van de cellen om arrestanten in op te sluiten omdat ze het gebouw delen met een ministerie en het verboden is om daar waar ‘burgers’ aanwezig zijn gehandboeide arrestanten op te sluiten. Kortom: de werkomstandigheden van de Brusselse Spoorwegpolitie zijn ronduit lamentabel.
Eén van de redenen waarom er een enorm tekort aan effectieven is bij de dienst, is ook het feit dat Nederlandstalige agenten de Brusselse Spoorwegpolitie zo snel als mogelijk willen verlaten. Zo kwam de Franstalige krant La Dernière Heure (8 mei) er achter dat er momenteel volledige shifts gedraaid worden zonder dat er ook maar één Nederlandstalige agent aanwezig is.
Barbara Pas: “Het is werkelijk hemeltergend dat men er onder het beleid van een N-VA-minister niet eens in slaagt om de tweetaligheid van de dienst te garanderen. Wanneer het gaat over het gebrek aan tweetaligheid bij de Brusselse politie trekt minister Jambon steevast zijn paraplu open en wijst hij naar de Brusselse regering en de 19 Brusselse burgemeesters. Nu blijkt echter dat de tweetaligheid bij de federale Spoorwegpolitie in de hoofdstad ook een lachertje is. Ik ben alvast benieuwd wiens schuld dat weer zal zijn.”
Zowel in de federale Kamer als in het Brussels Parlement zal het Vlaams Belang hierover dan ook interpelleren. Voor ons is het duidelijk: zolang minister Jambon zijn verantwoordelijkheid blijft ontvluchten is het getoeter van zijn partijgenoot Francken op twitter niets waard. Het is de federale regering die op schandalige wijze in gebreke blijft in het hele dossier rond de veiligheid en toevloed van illegalen in de Brusselse stations.